29 травня 2020 | Фоміна Віра

Коли дитині потрібен логопед?

У дітей різного віку часто спостерігаються мовленнєві порушення. У вас є сумніви щодо якості мовлення дитини? Дізнайтесь, в яких випадках дитині дійсно потрібен логопед.

Дитина не розмовляє? Допоможе логопед!

  1. Дитині – 3,5 роки, або навіть більше:

вона нещодавно почала розмовляти, а її мовлення незрозуміле, нерозбірливе;

до 3,5 років у неї не сформувалось мовлення («дитина не розмовляє»).

При нормальному мовленнєвому розвитку перші слова у дітей з’являються ще до року, а в 2 роки діти вже добре розуміють мовлення, а також починають вживати прості фрази з 2-3слів. Однак в сучасних дітей часто зустрічаються різні форми затримки в розвитку мовлення, більшість з яких можуть загрожувати дитині серйозними ускладненнями.

 

У будь-якому випадку дитина, яка пізно почала розмовляти, не зможе самостійно засвоїти правильну звуковимови. Їй знадобляться заняття з логопедом для подолання мовленнєвих порушень.

 

Увага! Якщо трирічна дитина не розмовляє, у неї може виявитись важке порушення мовлення – алалія. При алалії мовлення у дітей не розвивається взагалі, або розвивається дуже повільно, що може спричинити затримку психічного розвитку.

 

  1. Дитині – 3,5-4,5 роки. Мовлення у неї з’явилось вчасно, але дитина не вимовляє:

окремі звуки (при цьому її мовлення в цілому зрозуміле);

велику кількість звуків, через що її мовлення малозрозуміле.

У цьому віці відсутність правильної вимови звуків не вважається дефектом мовлення. Малюк тільки вчиться вимовляти звуки і тому може промовляти їх нечітко, або ж зовсім пропускати в словах. Однак логопед навіть у такому віці може визначити, чи з’явиться у дитини нормативна вимова того чи іншого звуку, чи залишиться дефектна.

 

В наш час кожна друга дитина на тому чи іншому етапі розвитку мовлення потребує допомоги логопеда.

 

Дитина в цьому віці не вимовляє велику кількість звуків? Її мовлення дуже нерозбірливе? Це може свідчити про складне мовленнєве порушення. Така дитина самостійно може не навчитись вимовляти звуки, а потребуватиме довготривалих занять з логопедом аж до повної корекції мовлення.

 

  1. Дитині – 4,5 роки та більше. Її мовлення має один з наступних недоліків:

мовлення дитини в цілому нерозбірливе;

ви сумніваєтесь, чи правильна в дитини звуковимова;

ви знаєте, що дитина не вимовляє деякі звуки.

За нерозбірливим мовленням можуть ховатись важкі мовленнєві порушення, які в подальшому можуть вплинути на психічний розвиток дитини. Тому обов’язково слід звернутись за консультацією до логопеда. Логопед зможе оцінити стан мовлення дитини, спрогнозувати його подальший розвиток та надати батькам відповідні рекомендації.

 

  1. У більшості випадків після 5 років дитина сама, без спеціальних логопедичних занять, вже не може навчитись правильно вимовляти звуки. В майбутньому, швидше за все, у неї буде зберігатись дефектна вимова тих звуків, які вона зараз не вимовляє.

 

Дитині залишився рік (або півроку) до школи:

дефекти звуковимови у неї вже виправлені або майже виправлені.

Справа в тому, що неправильна звуковимова може призвести до таких ускладнень як порушення читання (дислексія) та письма (дисграфія). При порушеній звуковимові дитина пише звуки так, як вимовляє. Якщо логопед поставив звуки дитині незадовго до вступу у школу, то ще деякий час дитина може писати їх так, як вимовляла до цього. Також дефекти звуковимови заважають дитині повноцінно оволодіти грамотою: дитині може бути важко визначати кількість та порядок складів і звуків у словах.

 

Корекція порушень читання та письма займає багато часу та вимагає великих зусиль, тому бажано ще в дошкільному віці попередити появу цих логопедичних дефектів. Для того, щоб це зробити, зверніться за консультацією до логопеда.

 

Ви хочете ще до школи навчити дитину читати і писати, а також розвинути у неї логічне мислення, пам’ять, увагу, уяву.

Коли дитина приходить до школи підготовленою, вона значно швидше буде засвоювати навчальний матеріал. До того ж навчання читанню й письму дуже добре розвиває інтелект дитини, а також усі психічні процеси: мислення, пам’ять, увагу, уяву.

 

Пам’ятайте! Провести профілактику мовленнєвих порушень набагато простіше, ніж виправляти вже сформовані мовленнєві недоліки.


Роздрукувати статтю
Категорія: Новини школи
Ви можете слідкувати за відповідями до цього запису через стрічку RSS 2.0. Ви можете прокрутити до кінця та залишити відгук. Пінги в даний час не допускаються.